Leta i den här bloggen

torsdag 20 oktober 2016

Tecknade serier

Är tecknade serier litteratur? Kan de räknas till litteratur? Nå det är frågor som jag inte kan svara på. Jag vet att det finns tecknare som gör "böcker", inte album, på ett par hundra sidor och som är som romaner. De är älskade och omtyckta av även bokälskare. Jag har själv ännu den bristen att jag inte har läst någon sådan tecknad bok.

Jag har däremot kommit till den slutsatsen att mitt bibliotek skulle vara lite fattigare om inte det
innehöll en del serietidningar och seriealbum.
Jag har den stora förmånen att ha mina Kalle Anka tidningar kvar från barndomsåren. Vilken nostalgi att få läsa dem. Jag minns hur jag ivrigt väntade på varje nummer som inhandlades i butiken varje vecka. Det märkliga är hur man kan minnas och känna igen vissa av serierna än i dag då man läser dem. Jag har också kvar alla mina Fantomen som småningom kom att ta Kalle Ankas plats.

Serie världen kom småningom att breddas med Asterix & Obelix, Lucky Luke och Tintin. Oförglömliga serier som man läser än idag med glädje, skratt och välbehag. Så roliga de är och tänk vad många bekanta som minns olika uttryck från dessa album och olika händelser. Så roligt man kan ha då man träffas och börjar tala om dessa album.



 Under senare år har jag funnit två nya serier som jag med stor glädje läser. Den ena serien är älgen Hälge. Det finns så många sanningar, livsvisdom och humor i den serien. Det är otroligt hur tecknaren  Lars Mortimer kan få ihop det. Så mycket han kan avslöja om oss människor genom en älg.



Den andra oslagbara serien är Uti vår hage. Falo är oslagbar i sina tankar och funderingar. Hans vilja att göra gott och hur det kan bli så fel. Hans älskade flickvän Yvette som får stå ut med den kärlekskranke Falo som blivit betuttad i någon skönhet som han mött men också Fall som drabbas av svartsjuka när Yvette blir utbjuden av någon kille. Sedan har vi hans bror Olaf och Falos gode vän fylle Börje. Så tokroligt det kan gå när de kommer samman. Jag har ibland tänkt att det vore roligt att kunna se hur det är i huvudet på seriens skapare Krister Petersson. Hur kan man få till så många roliga uttryck, funderingar och teckningar som han får. När poeten Falo känner sig kränkt av Börje som använt hans senaste diktsamling som dasspapper och kallar honom fyllo svarar Börje med: "Ursäkta vi säger inte 'fyllo' längre, utan stimulansexploatör."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar