Leta i den här bloggen

torsdag 26 oktober 2017

Verarnas Drottning


När jag fick Joseph A. Davis förra bok Markus av Trolyrien så fängslades jag av hans förmåga att skapa en egen ny värld. En bra historia i en ny verklighet. Nu har han då kommit med en uppföljare till Markus av Trolyrien som heter Verarnas drottning. Det är med spänning jag börjar läsa den.
Ofta är det så att har man lyckats skriva en riktigt bra fantasy roman och skapat en ny värld så ska man ju ha en lika bra historia (helst bättre) i den nya boken och så ska det finnas flera saker för läsaren att känna igen sig i så att man vet att man befinner sig i samma värld och det är inte det enklaste. Så spänningen låg i om mr Davis skulle lyckas med det.

Första sidan fångar mitt intresse med det samma. Ilasa befinner sig i ljusbornas land och stöter på en främmande man som luktar illa där han ligger. Han spyr ofta, talar lite, men vem är han? Hon bestämmer sig för att ta hand om honom och att ta med honom hem till sig där folk kan hjälpa honom, men det måste ske fort innan han dör...
Snart är man inne i ett hisnande äventyr som går genom den brännande öknen till Sirana, en glittrande stad i glas. Vi får möta Diomeda, Albrak, Sofara och skurken Stronius Pärlehand den femtonde. Frågorna hopar sig, spänningen stiger. Ska Valarien gå under, vem är den riktiga kungen och är Diomeda drottning eller?

Joseph A. Davis har lyckats. Han har utvecklat sitt skrivspråk, svenska är ju inte hans modersmål, berättande har en skön rytm och alla igenkänningstecken som behövs finns där. Han har en ny bra historia, med andra ord ett gott hantverk.
Jag kan inget annat än utbrista i ett: Varma gratulationer mr Davis du gjorde det!

PS. Davis har något riktigt bra på gång med sina berättelser och jag har på känn att det här var inte den sista boken om Markus av Trolyrien och hans vänner. Jag till och med hoppas att han har mer att berätta. Jag vill läsa mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar